Submarinele romanesti

24.10.2017 17:06

Deşi nu se vorbeşte mai deloc despre acest subiect, marina românească  a luptat în Al Doilea Război Mondial şi cu submarine. Din totalul de 47 de submarine ruseşti prezente în Marea Neagră în timpul celui de-al doilea razboi mondial 27 au picat victime minelor sau atacurilor germane sau româneşti. Marina romaneasca a avut in dotare un total de noua submarine, opt au servit in timpul celui de-al doilea razboi mondial, cele mai cunoscute fiind "Delfinul", "Marsuinul" si "Rechinul", iar ultimul, achizitionat in 1985, denumit tot "Delfinul" in cinstea predecesorului sau, este in prezent ancorat in dana militara a portului Constanta.

Submarinul Delfinul
Submarinul fusese construit in Fiume, Italia si lansat la apa pe 5 mai 1936. La intrarea tarii in razboi numai "Delfinul" era operational. Prin comparatie flota sovietica din Marea Neagra avea la dispozitie 47 de submarine. Insa prezenta acestui unic submarin romanesc i-a facut pe sovietici sa depuna eforturi concentrate pentru a inlatura amenintarea reprezentata de acesta.
"Delfinul" a avut noua misiuni de razboi. In timpul celei de-a cincea intre 2 si 7 noiembrie 1941, patrula in largul portului Yalta. Echipajul a zarit o nava de transport militar escortata de o canoniera si un vanator de submarine si se pozitioneaza pentru atac.
Torpilele gasesc tinta si dupa doua minute nava de transport de 2000 de tone se scufunda. Alertate, fortele sovietice din zona incearca sa incolteasca submarinul, vanatoarea acestuia durand 10 ore. Echipajul romanesc a numarat aproape 90 de incarcaturi de adancime care au explodat in vecinatatea submarinului. Totusi "Delfinul" reuseste sa scape si sa ajunga in Constanta.
Cea mai tensionata misiune a fost ultima, intre 25 iunie si 3 iulie 1942. Patruland la est de Yalta este reperat de escorta unui convoi pe data de 27. Intr-o singura ora peste 240 de incarcaturi de adancime sunt aruncate asupra submarinistilor romani, dar reusesc sa scape. In urmatoarea zi este reperat de un avion la suprafata si atacat, iar carma ii este avariata. Pe 1 este localizat din nou de Sovietici si vanat timp de 13 ore, in acest interval fiind grenadat de 328 de ori.
In urma acestor confruntari submarinul este grav avariat si intra in reparatii capitale in portul Constanta. Sfarsitul razboiului surprinde submarinul romanesc inca in reparatii si este confiscat de sovietici.Este returnat in 1957, dar era mai mult o carcasa. Este reabilitat si intrebuintat pana in 1970 de Institutul Roman de Cercetari Marine Constanta. In momentul de fata din acest submarin au mai supravietuit doar doua piese. Manometrul este in Bucuresti la muzeul Ferdinand I si motorul in Constanta la Muzeul Marinei.

Submarinul Rechinul 
Datorita faptului ca "Delfinul" la momentul achizitionarii era deja depasit moral se incepe constructia la Galati a doua noi submarine performante, cu numele de cod S1 si S2, cunoscute mai apoi "Rechinul" si"Marsuinul".
"Rechinul" a fost lansat la apa neterminat in 1941 si devenit operational de abia pe in 1944. Prima misiune s-a desfasurat intre 20 aprilie si 15 mai 1944 patruland in prima faza in zona coastei turcesti si apoi in zona portului militar sovietic Batumi, in Georgia de astazi.
Cum evacuarea armatelor romane si germane din Peninsula Crimeii era in plina desfasurare "Rechinul" a primit sarcina de a momi navele militare sovietice departe de ruta de evacuare.
Dupa incheiera evacuarii "Rechinul" este trimis intr-o misiune de recunoastere a portului Novorosiysk, fiind si cea mai lunga a vreunui submarin romanesc incepand pe 15 iunie si terminandu-se pe 29 iulie 1944. Pe data de 18 ajunge in zona portului. De abia pe 28 este reperat si sunt aruncate 16 incarcaturi de adancime de catre sovietici. Datorita schimbarii pozitiei foarte des devine foarte greu pentru navele inamica sa il depisteze. De abia pe 18 este gasit din nou si este atacat cu 38 de incarcaturi. Pe 23 din nou este localizat si atacat cu inca 43 de astfel de incarcaturi, dup care primeste ordinul sa revina in Constanta.Dupa 23 august este confiscat de Uniunea Sovietica.

Submarinul Marsuinul
Acest submarin a devenit operational in aprilie 1944 si prima misiune, desfasurata intre 10 si 27 mai, a fost de a continua supravegherea zonei portului Batumi inceputa de "Rechinul" pentru a impiedica desfasurarea totalitatea fortelor sovietice impotriva marinei germane si romane care evacuau peninsula Crimeea.
Inceputul nu a fost deloc unul promitatator. In momentul iesirii din campul de mine ce proteja Constanta este confundat cu un submarin sovietic si este atacat de o nava germana. Acelasi lucru se intampla in dimineata urmatoare cand de data aceasta un avion german ataca submarinul. In sprijinul avionului mai apar cateva vanatoare de submarine care arunca circa 500 de incarcaturi de adancime impotriva "Marsuinului" intr-un atac care a a durat intreaga zi.
Submarinul scapa nevatamat si se indreapta spre portul turcesc Zonguldak ca mai apoi sa incerce ajunga la Batumi. Pe data de 14, 17 si 18 mai este depistat si atacat cu circa 40 de incarcaturi. Pe 20 o torpila trece razant pe langa submarin si cateva ore mai tarziu este grenadat de 40 de ori. Pe 22 iar este atacat cu inca 82 cand incerca sa intre in portul sovietic.
Dupa terminarea evacuarii Crimeii primeste ordinul sa se retraga. Este urmarit continuu si atacat, dar in final scapa de urmaritori. Dupa ce ajunge din nou la Zonguldak porneste spre Constanta dar este reperat de un avion sovietic care arunca cateva bombe, obligandu-l sa se scufunde. In seara de 27 mai ajunge in portul romanesc.
La fel ca restul submarinelor romanesti este confiscat de Uniunea Sovietica dupa 23 august 1944.
Submarinele pitic clasa CB
Aceste submarine au fost construite in Italia si aproximativ 20 au fost terminate. Cinci dintre ele sunt date Romaniei, dar erau insa intr-o conditie extrem de proasta. Dintre acestea numai doua au devenit operationale si au efectuat misiuni de recunostere. Au fost luate dupa aceea si folosite de Uniunea Sovietica pana in 1945 cand au fost demontate pentru piese.

Submarinul "Delfinul" II

In anul 1985 la santierul naval din Nizi Novgorod, Uniunea Sovietica incepe constructia unui submarin din clasa Kilo, unul dintre cele mai silentioase si greu de reperat submarine din lume. Acesta urma sa devina succesorul primului submarin romanesc.

Oficialitatile comuniste romanesti platesc in jur de 60 de milioane de dolari pentru acest submarin, al doilea din lume din punct de vedere al performantelor in acel moment si este livrat in 1986.

Dupa Revolutie a participat la exercitii internationale. In urma unui astfel de test avioane americane specializate nu au putut depista submarinul scufundat, spre surprinderea comisiei americane.

"Delfinul" a avut pana in 1996 misiuni in aproape fiecare luna, iesind in larg pentru cate 15 zile efectuand misiuni de cercetare, patrulare, recunostere sau teste de tragere.

Din 1996 "Delfinul" sta la cheu deoarece acumulatorii motorului sunt epuizati iar inlocuirea lor costa in jur 20 de milioane dolari.

Desi luptele din Marea Neagra nu au avut aceeasi ferocitate si magnitudine ca cele din Atlantic cand submarinele germane reuseau sa distruga peste 3500 de nave aliate insumand un tonaj de 14 milioane, este de mentionat faptul ca Romania a avut un rol de jucat si l-a dus la implinire onorabil.

Din totalul de 47 de submarine rusesti prezente in Marea Neagra in timpul celui de-al doilea razboi mondial 27 au picat victime minelor sau atacurilor germane sau romanesti. In schimb cele ale marinei romane au supravietuit razboiului.

Traditia inceputa in 1936 continua si astazi prin "Delfinul" insa risca sa fie suprimata deoarece costul repunerii in functiune creste de la an la an, luand in calcul si pretul pentru pregatire al unui nou echipaj. Chiar daca unii ministri ai apararii au promis ca se vor lua masuri pentru a se remedia situatia, nimic nu s-a concretizat pana in momentul de fata.

sursa https://www.zwww.historia.ro