Lupul in mitologia dacă
Lupul
Lupul este sinonim cu sãlbãticia dar mai ales cu dârzenia si nesupunerea. El este un simbol pozitiv dacã tinem seama cã lupul poate vedea noaptea; este un simbol al luminii, solar, erou rãzboinic, strãmos mitic. Este sensul pe care i-l dau nordicii si grecii, care este atribuit lui Belenos, respectiv Apollo (Apollo Lykaios).
Lupul poate fi un simbol totemic colectiv; în manierã freudianã lupul ar putea fi Tatãl ucis ritualic si care devenind strãmos protejeazã ginta. Nu este de neluat în seamã mitul Lupului Alb, cel care vegheazã si ajutã la trecerea cãtre „celãlalt tãrâm”. Redãm un fragment dintr-o poezie popularã româneascã în care lupul precum tatãl din Harap Alb îl încearcã pe fiul (urmasul) pornit pe drumul initierii:
Lupul înainte,
Ca sã te înspãimânte.
Sã nu te înspãimânti,
Frate bun sã-l prinzi,
Cã lupul mai stie
Seama codrilor
Si-a potecilor.
Si el te va scoate
La drumul de plai,
La un fecior de crai,
Sã te duci în rai.
În imaginile din evul mediu european, vrãjitorii cel mai ades se prefãceau în lupi pentru a merge la sabat, iar vrãjitoarele purtau la aceleasi ocazii jartiere din blanã de lup. Credinta în licantropi sau vârcolaci este atestatã în Europa din antichitate. (Vergilius o mentioneazã.) Potrivit lui Collin de Placy, Bodin povesteste cã în anul 1542, într-o dimineatã, au fost vãzuti circa o sutã cincizeci de vârcolaci într-o piatã din Constantinopol; iar mitologia scandinavã îl înfãtiseazã pe lup ca un devorator de astre.
Astfel simbolistica lupului este ambivalentã, Lupul Alb solar, Protectorul, cãruia i se opune lycantropul devoratorul luminii. (Vârcolacii mãnâncã luna.)
Ca simbol totemic Lupul Alb ar putea fi Tatãl Primar cel care învingând licantropul devine simbolic lup precum Dragos ucigând bourul devine el însusi Bour si strãmos protector al Moldovei.
https://www.gk.ro/sarmizegetusa/armata_daca/stindard.htm
ÎN LUNA noiembrie sunt mai multe zile închinate lupului, care poarta genericul nume de Filipii de Toamna. Acestea încep cu ,,Ziua lupului” (13 noiembrie), continua cu Gadinetii (12-16 noiembrie), cu Filipul cel Schiop (21 noiembrie) si se termina cu Sf. Andrei (30 noiembrie) care este considerat si ,,stâpân al oilor”.
Lupul este implicat nu numai cu numele în viata oamenilor, ci participa mult mai angajat în diverse etape ale vietii acestora. La nastere, copiii slabi vor lua numele de lup pentru a fi tari, precum acesta. Mai mult, pe Platforma Luncanilor (jud. Hunedoara), asa cum a relevat cunoscuta cercetatoare in etnografie si etnologie dr. Lucia Apolzan, unii copii erau alaptati prin tetina uscata a unei lupoaice pentru a lua magic o parte din puterile acesteia. Apoi, tot la nastere era posibil sa fie cunoscuti copiii-lupi, “daca chita pruncului era rosie”. Lupul este prezent si în riturile de initiere alaturi de viteji. Animalul initiatic se ofera întotdeauna sa-l ajute pe eroul aflat la ananghie, dar cu o singura conditie: protagonistul nu trebuie sa se însoare niciodata.
Ultimul moment din viata omului la care mai participa lupul este trecerea sufletului din lumea aceasta în cealalta. Lupul participa si aici în calitatea sa de animal calauza, psihopomp: “Ca lupul mai stie / Seama codrilor / Si-a potecilor / Si el te va scoate / La drumul de plai / La un fecior de crai / Sa te duci în rai / C-acolo-i de trai / În dealul cu jocul / C-acolo ti-e locul”.
Participarea animalului sacru al dacilor la viata anului este tot atât de importanta ca si implicarea sa în destinul individual al fiecaruia. Din capul locului iese în evidenta numarul mare de sarbatori închinate lupului. Nici un alt animal nu poseda atâtea zile de sarbatoare câte are acesta. Etimologul I. A. Candrea, numarând zilele atunci când ele se mai tineau, a ajuns la cifra de 35, dintre care 18 sunt cu data fixa, iar celelalte sunt mobile. Principalele sarbatori ale lupului sunt la 16 ianuarie, când avem Sf. Petru de iarna si la 29 iunie cu ocazia Sf. Petru de vara. Prima sarbatoare este numita si “lantul lui Sf. Petru”. Cu aceasta ocazie Sf. Petru, patronul lupilor, îi dezleaga si le da voie sa mânânce din vitele si din oile oamenilor.
Capul de lup alaturat trupului de sarpe din stindardul dacic însemna al doilea grad de initiere al luptatorilor. Primul era iesirea din perioada copilariei, simbolizata prin “uciderea sarpelui”. Cel care ucidea simbolic sarpele destinului era capabil sa-si controleze propria soarta. Numai dupa ce iesea din vârsta sarpelui si nu se mai târa asemenea lui putea intra în etapa de foc proprie lupului. În vreme ce sarpele se târaste, musca si traieste retras asemenea unui copil, lupul alearga, atacând organizat si traieste în grupuri. Acest din urma comportament era adoptat de toti ostenii daci care erau tutelati de emblema militara cu cap de lup.
Desi romanii au trait si ei sub “zodia lupului”, mostenirile romane sunt destul de putine în obiceiurile si credintele românesti. Poate, principala achizitie romana legata de acest animal al românilor este chiar numele sau: lupus = lup. În schimb, un cuvânt care nu exista în latina, dar nici în limbile de origine latina este “lupta”. Daco-romanii au adaptat titulatura lupului la actiunile acestuia si astfel a aparut cuvântul lupta. Spre deosebire de razboi, luptele sunt actiuni de mai mica amploare. Interesanta în acest context este si evolutia cuvântului roman “bellum”. Diferit de lupta care desemneaza de regula o actiune ofensiva, razboi echivaleaza cu un “ras-bellum”, adica cu o actiune împotriva unui “bellum”. Daca asezam în mersul istoriei noastre acest cuvânt, vom vedea ca românii nu au purtat adevarate bellum-uri, ci lupte împotriva agresiunilor provocate de altii. Cu alte cuvinte, bellum-ul agresiv, de cucerire al romanilor, devine ras-belul românesc, de aparare.
Sursa https://foaienationala.ro/lupul-in-mitologia-romaneasca.html