Blog

Castelul Corvinilor din Hunedoara

18.02.2014 13:50

 


 

Castelul Corvinilor sau Castelul Huniazilor este cel mai important monument de arhitectură gotică din Transilvania.

A fost ridicat în secolul XV de către Iancu de Hunedoara, în apropierea unei vechi fortificaţii de pământ, pe o stâncă la picioarele căreia curge pârâul Zlaști. E o construcție impunătoare, cu acoperişuri înalte și frumos colorate, cu turnuri și turnuleţe, ferestre și balcoane împodobite cu dantelărie din piatră cioplită.

Nota mea: 
Acum peste 500 de ani, un persoanj remarcabil devenea Voievod al Transilvaniei între 1441 – 1456 și Regent al Ungariei între 1446 – 1452. Este vorba despre Ioan de Hunedoara (cunoscut mai mult ca Iancu de Hunedoara) comandant militar strălucit, apărător al creștinătății în fața pericolului Imperiului Otoman, mentor al mai celebrilor Vlad Țepeș și Ștefan cel Mare.

Ei bine, câți dintre români știu astăzi că Iancu de Hunedoara era numit în vremea lui și “IOAN GETUL”? În colecția Scroptores Byzantini IV, cartea “Din domnia lui Mahomed al II-lea anii 1457 – 1467″ (Ediție de Vasile Grecu, Ed. Academiei RPR, 1963) Critobul din Imbros vorbește în repetate rânduri despre IOAN GETUL, referindu-se la Iancu de Hunedoara. Avem exemplul paginilor 64 și 290…

Iată un citat: “Căci atunci, când acesta și fratele său au fost alungați de Ioan Getul, domnul peonilor (ungurilor) și al dacilor (românilor din Transilvania)…”

Explicația textului apare în nota de subsol nr.2 unde se arată: “Critobul, ungurilor le spunea peoni, românilor din Transilvania daci, iar celor din Țara Românească geți. E interesant că lui Iancu de Hunedoara nu îi spune dac, ci get, indicând astfel originea acestuia din Țara Românească.”

Iată, deci, încă o dovadă istorică care vorbește despre faptul că geto-dacii nu au pierit, că locuitorii țărilor românești din evul mediu erau percepuți  de străini ca urmași ai geto-dacilor, așa cum și noi, astăzi, ar trebui să ne simțim.

Daniel Roxin

 

 

 

 

 

 

 

 

Fiind cea mai mare și vestită proprietate a Huniazilor, castelul cunoaște în timpul acestuia însemnate transformări, pe lângă rolul strategic, datorat poziţiei, care închide accesul către zonele bogate în fier ale Munţilor Poiana Ruscă, devenind şi o somptuoasă locuință. Cu trecerea anilor, diverșii stăpâni ai castelului i-au modificat înfățișarea, îmbogățindu-l cu turnuri, săli și camere de onoare.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

Ioan de Hunedoara  sau Johannes de Hunyad, a fost proprietatul castelului între 1419 şi 1459.


A fost unul dintre cei mai importanţi lideri militari şi politici ai secolului al XV-lea din Europa. Intrat în serviciul regelui Sigismund de Luxembourg, este numit ban de Severin şi mai târziu voievod al Transilvaniei.
A participat în numeroase campanii militare împotriva turcilor, fiind numit "salvatorul creştinătăţii" de către Papa Calixt al III-lea după bătălia de la Belgrad din 1456, în urma căreia îl obligă pe sultanul Muhammad II, cuceritorul Constantinopolului, să-şi abandoneze ofensiva spre vestul Europei. Tot atunci, după această bătălie, din cauza ciumei a şi murit, fiind înmormântat în catedrala catolică din Alba Iulia.

 


Printre alte importante campanii militare impotriva turcilor se numără „Campania cea lungă”, întreprinsă intre 1443 şi 1444 în Serbia şi Bulgaria şi celebra bătalie de la Varna, din 1446, în urma căreia regele Vladislav I moare, iar Ioan este numit guvernator al Ungariei. Un alt moment important pentru cariera militara şi politica a lui Ioan de Hunedoara este batalia de la Kosovo, din 1448, când este înfrânt de turci. 

 

 
 
  
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Castelul Huniazilor adaposteste intre zidurile sale numeroase vestigii remarcabile pe care timpul si-a pus amprenta intr-un mod aparte.

  • Turnul vechi de poarta, prima intrare in castel in prima jumatate a secolului XVII, a fost inchis cu ajutorul Turnului Alb pentru a fortifica sistemul defensiv pe latura de sud-est a castelului.
  • Capela Castelului Huniazilor, considerata una din partile reprezentative pentru secolul XV, este o mixtura intre stilul romanic si moda gotica tarzie.
  • Sala Dietei este realizata la mijlocul secolului XV in stil gotic tarziu si este spatiul dedicat ceremoniilor.
  • Turnul Capistrano a fost initial utilizat de catre parintele franciscan, Ioan de Capistrano, confesorul lui Ioan Corvin pana in a doua jumatate a secolului XV.
  • Aripa Bethlen este alcatuita din dormitoare la parter, o sufragerie la etaj si o galerie anexata in secolul XIX, lucrata dupa canoanele arhitecturii neogotice
  • In Castelul Huniazilor se gaseste si Palatul administrativ, construit pe trei nivele de locuire.
  • Ansamblul numit NeBoisa (Nu te teme) este compus dintr-o galerie inalta sustinuta de pilastrii de piatra si un turn masiv, inaintat, cu patru nivele de aparare, evidentiaza arta militara transilvaneana.
  • Terasa de artierie este o constructie pur militara
 
 Acest grandios castel are in curtea interioara si o fantana de 30 metri adancime,care a fost construita de 3 prizonieri de origine turca,carora li s-a promis ca daca vor termina aceasta fantana,vor fi eliberati,lucru ce nu s-a intamplat…ba mai mult,acestia au fost ucisi din ordinul Elisabetei Szilagyi.


 

Cum ajungi la Castelul Huniazilor?
 Adresa castelului este Str.Castelului nr.1-3, Hunedoara 331141, Romania,

 

Cat costa un bilet pentru vizitarea Castelului Corvinilor si cand poate fi vizitat?
Acesta poate fi vizitat de luni pana duminica, lunea intre orele 9:00-15:00, iar in restul saptamanii intre orele 9:00-16:00.
Pret bilet: adulti 10 lei, elevi/studenti 5 lei, pensionari 5 lei, taxa foto 5 lei, taxa video 10 lei, pret ghid 30 lei;

sursa https://dincolodeharti.blogspot.ro/

 

 

Sicheviţa -ansamblul de mori cu ciutura si butoni

18.02.2014 13:45

Banatul Montan: Morile de apă cu ciutură şi butoni de la Sicheviţa

Banatul Montan abundă de locuri frumoase, fie construite de mâna omului, fie de puterea incredibilă a naturii. Să explorăm împreună Banatul Montan!

Într-un loc mirific de pe Clisura Dunării, la hotarul dintre Munţii Locvei şi Munţii Almăjului este "răsfirată" comuna Sicheviţa, cu cele 19 sate ale sale. Este una dintre cele mai vechi aşezări din Clisura Dunării, atestată documentar încă din evul mediu (1363), cu o populaţie curat românească. Este o străveche vatră cu urme de locuire încă din preistorie, aşezată acum la confluenţa dintre Valea Cameniţa şi Valea Sicheviţa. Satul îşi are numele de la pârâul şi valea cu acelaşi nume şi este "locul de baştină" al românilor de pe Clisura Dunării.

Pornind de la Podul Păzărişte pe vale veţi vedea de-o parte şi de alta a satului alternanţa un deal, o vale, un alt deal, o altă vale. Suişuri şi coborâşuri blânde, ca oscilaţiile leagănului tradiţional al satuluiSicheviţa. Mereu o nouă privelişte. Dar, peste tot aceeaşi blândă armonie a peisajului. În zare se iveşte dealul de la cumpăna râurilor Cameniţa şi Gravensca numit atât de sugestiv de localnici Botul Cracului. După 650 de ani de existenţă, Sicheviţa a rămas un sat bănăţean tradiţional, unde există una dintre cele mai căutate atracţii turistice tradiţionale ale Clisurii Dunării.

Ansamblul de mori cu ciutură şi butoni de la Sicheviţa

Ansamblul de mori cu ciutură şi butoni de la Sicheviţa

Tot atât de vechi ca şi morile de la Rudăria, morile de la Sicheviţa (existente din 1809) funcţionează şi astăzi. Toate morile de apă sunt cu "ciutură" şi ax vertical, considerate pe drept cuvânt a fi precursoarele turbinelor Kaplan. Căutaţi cele 10 mori de apă de la Sicheviţa, aşezate şirag pe o distanţă ce se întinde pe 10 km (2 ore de mers pe jos), de la Dunăre la izvoarele apelor din munţi.

Majoritatea morilor sunt ridicate direct pe cursul apei, însă veţi întâlni şi mori la care apa este adusă pe "ierugă". După cum este locul, morile sunt ridicate pe furci de lemn, cu picior de piatră spre albie şi cu un altul direct pe sol. Un alt element unic în această zonă este construcţia "morii cu două încăperi". Morile sunt construite din bârne de lemn "lipite" cu pământ galben (lut) şi au acoperişul de şindrilă "în două ape". Lângă piatra morii fixată direct pe axul ciuturei, este vatra cu horn deschis, pentru ca "morarul" să se încălzească noaptea la foc. Fiecare moară este un monument de arhitectură populară pentru cei pasionaţi de agroturism şi vor să trăiască "viaţa la ţară" pentru câteva zile de vacanţă.

Silvoterapia

Din sat urcaţi în Munţii Locvei şi Munţii Almăjului. Veţi avea impresia că v-aţi întors în timp şi că vă aflaţi într-o epocă de mult uitată. Crezi că ai cuprins cu privirea tot acest spaţiu, dar acesta creşte, se amplifică tot mai sublim, făcându-te să simţi cât de mărunt eşti. Veţi ajunge în păduri umbroase în care se simte aerul curat, răcoarea umbrei şi mirosul reavăn al pământului. Este clipa în care puteţi să faceţi silvoterapie!

Dacă iubiţi pădurea, faceţi silvoterapie activă sau pasivă în mijlocul "codrului". Este o terapie cu ajutorul arborilor. Pentru turiştii sportivi sunt potrivite alergările uşoare sau "montainbike" într-un ritm de 3-5 km pe oră, urcând şi coborând dealul dintr-o vale în alta, ca o formă "activă" de silvoterapie pentru întărirea organismului. Pentru iubitorii de drumeţie este de preferat mersul pe jos, cu exerciţii la umbră şi "îmbrăţişări" ale copacilor. Este forma "pasivă" de silvoterapie pentru combaterea stresului şi refacerea organismului. 

Muzeul sătesc "Ion Dragomir"

Muzeul sătesc "Ion Dragomir"

Nu puteţi pleca din Sicheviţa fără a vizita Muzeul sătesc "Ion Dragomir" din Gornea, Mănăstirea "Intrarea în biserică a Maicii Domnului" de la Păzărişte şi Villa Rustica de la Căuniţa.

Muzeul sătesc "Ion Dragomir" din centrul localităţii Gornea, inaugurat la 27 iulie 1969, are două expoziţii. Una dedicată arheologiei şi una etnografiei locului. În Sala de arheologie veţi vedea exponate dispuse pe epoci istorice din preistorie şi perioada romană. În Sala de etnografie se pot admira costume populare vechi de peste 100 de ani şi atât de ingenioasele "unelte" din epoca de… lemn, donate de locuitorii satului.

Deşi este un sat de români, în obiceiurile, portul şi graiul din Sicheviţa veţi descoperi influenţa locuitorilor satelor din jur, a pemilor de Gârnic, a sârbilor de la Liubcova, a "bufenilor"de la Coronini şi Padina Matei şi a nemţilor de la Moldova Nouă.

Sursa https://www.ghiduri-turistice.info

8000 de ani de istorie in Muzeul din Roman

18.02.2014 13:39

Muzeul este locul în care trecutul ne “vorbește”, un spațiu al reamintirii că noi, cei de astăzi, le datorăm lor, celor din alte vremuri, totul. Țara noastră, acest spațiu bogat în descoperiri a căror vechime parcurge toată vârstele umanității, își așteaptă vizitatorii și în muzee, astfel încât aceștia, mai ales cei tineri, să ia contact cu vremurile trecute. Cunoscând trecutul, cel curios și iscoditor poate înțelege mai bine prezentul și, de ce nu, poate anticipa, într-o măsură mai mică sau mai mare, viitorul.

Din aceste considerente, va propunem o rubrică periodică în care vă vom prezența, de fiecare dată, câte un muzeu al țării noastre, lansându-vă, totodată, invitația că, pe lângă turul virtual pe site-urile acestora, să le pășiți pragul, că într-o călătorie în timp, pentru a descoperi misterele poporului nostru milenar. Astăzi va invităm la Muzeul din Roman.

Prof. dr. arheolog Vasile Ursachi

Prof. dr. arheolog Vasile Ursachi

Muzeul de Istorie din Roman a luat fiinţã la 1 septembrie 1957, prin numirea domnului Vasile Ursachi, proaspat absolvent al Facultãţii de Istorie din Iaşi, ca director al unei instituţii care nu avea niciun patrimoniu. Prima cladire care adãpostea Muzeul se afla pe strada Ştefan cel Mare, nr. 202, compusã din doua încãperi, din care una era şi locuinţa directorului.

Aici s-a deschis prima expoziţie în anul 1958, care valorifica primele cercetari sistematice întreprinse în zona Romanului, necropola dacilor liberi de la Gabara – Moldoveni (Porceşti). A doua expoziţie avea sa fie legatã de sarbatorirea, în 1959, a centenarului Unirii Principatelor.

Zona, foarte puţin cercetatã în trecut – în jurul Romanului nu se cunoşteau, la data înfiinţarii Muzeului decât câteva descoperiri izolate, fara nici o sapatură sistematică, a constituit un teren propice cercetărilor de suprafaţã şi mai apoi sistematice, care cuprindeau, la început, toate epocile, pentru a se forma o colecţie şi un fond expoziţional diversificat atât cronologic cât şi tipologic.

Dupa asigurarea unui numar suficient de obiecte pentru o expoziţie permanentã, având în vedere şi faptul ca muzeul deja trecuse prin înca douã localuri, unul unde se amenajeazã în prezent Muzeul deŞtiinţe Naturale, iar cel de-al doilea în actualul sediu al S.C. Romconstruct S.A.Roman, în care s-a deschis o expoziţie permanentă cu un valoros patrimoniu provenit din sãpãturile sistematice ale muzeului, s-a trecut, în 1962, la amenajarea unei expoziţii de bazã în localul din str. Cuza-Vodã, nr. 33.

Odata cu mutarea în acest local au aparut şi doua secţii noi – de ştiinţe ale naturii şi de artã plasticã. Cea de Ştiinţele naturii avea sa dureze doar câteva luni, pentru ca în 1962 se transferă Muzeul din Adjud la Roman, iar cea de artã avea sa fie mutatã, în 1968, într-un local nou, unde se afla şi astãzi.

În condiţiile în care patrimoniul muzeului a crescut vertiginos, ca rezultat al intenselor cercetari arheologice în zonã, se impune o reorganizare a expoziţiei de baza şi odata cu aceasta obţinerea unui nou spaţiu, mult mai mare. Astfel, în anul 1988 muzeul obţine o nouă clădire, în imediata apropiere, pe str. Cuza-Vodã, nr. 26, monument de arhitecturã, cunoscutã sub numele de “Palatul Negruzzi”.

8.000 ani de istorie intr-un singur loc

artefacte Zargedava-muzeul din Roman (1)Itinerariul expoziţional, de la parterul muzeului, propune vizitatorilor să descopere începutul istoriei omenirii, într-un periplu de la paleolitic la epoca bronzului (pentru primele trei săli), fapt ilustrat prin intermediul diferitelor obiecte preistorice, dovezi ale activităţii umane: lame din silex, răzuitoare, dăltiţe, străpungătoare, măsele şi oase de mamut, din paleoliticul superior (de la 35.000 – 10.000 ani î.Hr.).

Neo/eneoliticul (6000 – 2000 ani î.Hr.) surprinde prin uneltele evoluate (toporaşele de mână şi cele perforate, cu scopul înmănuşării), diversitatea ceramicii incizate sau pictate cu motive spiralo-meandrice (vase de provizii, străchini, capace, vase-suport, vase de cult), majoritatea specifică culturii Precucuteni şi Cucuteni (fazele A, A-B) şi datorită plasticii antropomorfe şi zoomorfe (reprezentări sub formă umană-idoli, dar şi diferite animale). Totodată, nu lipseşte „ceramica pieptănată”, de tip Cucuteni (faza C), decorată cu un instrument dinţat, similar pieptănului.

Epoca bronzului (2200 – 1100 ani î.Hr) se remarcă prin diferenţele din cadrul formelor ceramice, comparativ cu perioada neolitică, acum fiind specifice cănile cu torţi supraînălţate şi vasele mari decorate cu brâuri (lipseşte pictura). Excepţionale sunt cele două tezaure de obiecte din bronz (seceri şi celturi), descoperite la Ruginoasa şi Doljeşti (jud. Neamţ). De asemenea, se remarcă o gamă de ace din bronz, de diverse dimensiuni, câteva împungătoare şi pandantive din os.

Piesele amintite indică trecerea omului de la stadiul de „prădător” la cel de „agricultor-culegător” şi fac parte din siturile de la Budăile-Blănariu, Văleni, Săbăoani-Neamţ şi Brad-Bacău.

AJUTĂ ŞI TU LA CERCETAREA CULTURII CUCUTENI ŞI SPRIJINĂ DEMARAREA LUCRĂRILOR PE ŞANTIERUL ARHEOLOGIC DE LA HÂNDREŞTI. AFLĂ CUM, aici https://www.vatra-daciei.ro/proiectul-handresti/sustine-proiectul_handresti/

Trecerea de la preistorie la antichitate este prefaţată de stindardul dacic (incizat pe un vas dacic de la Budureasca-Prahova), expus în sala 3, ca o invitaţie pentru cunoaşterea civilizaţiei geto-dacice. Astfel, cu începere din sala 4, dedicată etapei vechi din istoria geto-dacilor (sec. IV – II î.Hr.), apare o mulţime variată de obiecte, caracteristică culturii lor materiale. Majoritatea pieselor au fost descoperite pe cel mai longeviv şantier arheologic (peste 45 ani de cercetări), situat la Brad – Negri (astăzi judeţul Bacău), unde s-a identificat cetatea dacică, semnalată de geograful grec Claudiu Ptolemeu (sec. I – II d.Hr.), sub numele de Zargidava.

artefacte de la Zargedava

artefacte de la Zargedava

Combinaţia dintre piesele de tradiţie geto-dacică: vase ceramice (căţui, vase-borcan, căni, căniţe, strecurători, fructiere ş.a), unelte agricole şi meşteşugăreşti (cuţite, brăzdare de plug, topoare), obiecte de podoabă şi toaletă (brăţări, inele, cercei, mărgele, ace de păr, oglinzi) sau altele specifice diferitelor îndeletniciri (străpungătoare din os, fusaiole, cârlige de pescuit, vârfuri de săgeţi etc.), cu cele de import, de factură greco-romană (amfore, platouri, cupe) se observă pe parcursul a patru săli (4-7), diferenţa constituind-o caracteristicile specifice fiecărei perioade în parte (evoluţia diverselor forme ceramice, apariţia ori dispariţia anumitor obiecte ş.a.). Cronologic, itinerariul civilizaţiei geto-dacice începe de la secolele IV – II î.Hr. (sala 4) şi se continuă cu secolele II – I î. Hr (sala 5), secolele I î – I d. Hr. (sala 6) şi secolele I î – III d. Hr (sala 7).

Sala şapte de la parter este cea mai spaţioasă (conţine aprox. 2000 piese) şi face trecerea de la perioada clasică (sec. I î – I d. Hr.) la cea specifică dacilor liberi (sec. II – III d.Hr.), fapt argumentat printr-o gamă variată de piese, dispuse în paralel, tocmai pentru a fi remarcate diferenţele dintre ele: vase ceramice autohtone (căţui, vase-borcan, căni, căniţe, fructiere, urne, străchini, castroane, lucrate la mână sau la roată, decorate sau nedecorate), recipiente de import (amfore romane, platouri, cupe), obiecte de vestimentaţie (catarame, fibule, aplici) şi de podoabă (cercei, inele, brăţări, mărgele, pandantive), care provin de la Brad (pentru perioada clasică) şi din aşezările şi necropolele dacilor liberi de la Văleni, Tămăşeni, Gabăra, David, Butnăreşti, Săbăoani şi Roşiori (jud. Neamţ).

Pe lângă dovezile care confirmă ocupaţiile de bază ale dacilor (agricultura, creşterea animalelor, olăritul, pescuitul, vânătoarea, torsul ş.a.) sunt ilustrate şi diferite aspecte legate de înmormântare, de ritul şi ritualul funerar: incineraţia (urne cu oseminte şi obiecte de inventar, îndeosebi podoabe) şi înhumaţia (defuncţi îngropaţi cu piese vestimentare şi de podoabă).

Un loc aparte îl au piesele din mormintele tumulare de la Brad (cupe, pandantive, piese de harnaşament, cute), ce-au aparţinut unor căpetenii militare, vasele cu semne (X-uri incizate, precum şi un capac fragmentar având pictat un peşte-simbol al creştinătăţii), un ac de păr având capul sub formă de lebădă, un ou de pasăre pietrificat, dar şi cele cinci tezaure monetare din argint găsite la Stăniţa, Bozieni, Făurei, Simioneşti şi Tămăşeni – Neamţ (sec. I î. Hr. – II d. Hr.).

Ultima sală de la parter (8) include elemente ale culturii Sântana de Mureş (sec. IV d.Hr.): vase ceramice (căni de lux, castroane, ulcioare, căniţe, boluri, pahare, amforete), obiecte de port (fibule, catarame, mărgele, brăţări şi piepteni din os), descoperite în cimitirul de la Săbăoani şi un tezaur monetar de argint, de la Traian – Neamţ. Purtătorii culturii în cauză au fost triburile migratoare de neam germanic (vizigoţii, ostrogoţii, goţii, taifalii), care prin acţiuni de jaf şi cucerire au pătruns şi în Dacia, după retragerea aureliană (271/272).

artefacte de la Zargedava

artefacte de la Zargedava

Din melanjul culturii materiale autohtone cu elementele specifice populaţiilor migratoare s-a format orizontul amintit. În consecinţă, trăsăturile culturii Sântana de Mureş sunt diferite de cele de tradiţie dacică. În paralel sunt expuse câteva obiecte, din secolele VI – IX (vase-borcan, monede bizantine, catarame, brăţări, cercei, un tipar de bijuterii, o cruce din plumb), găsite la Aldeşti, Secueni, Roşiori, Poiana – Dulceşti, Săbăoani, Traian, (jud. Neamţ), aparţinând populaţiei romanice târzii, precum şi celei din evul mediu timpuriu, care permit legătura cu restul obiectelor de ev mediu, situate la etaj.

Etajul Palatului Nevruzzi cuprinde şapte săli, dintre care una (9) este rezervată Sitului arheologic de la Brad, cu niveluri și materiale tridimensionale datate din neolitic şi până în secolele XVII – XVIII. Atracţia sitului o reprezintă tezaurul cu obiecte de podoabă, descoperit într-un vas askos, în anul 1982 şi compus din peste 480 de piese: brăţări şi un topor de aramă, coliere din dinţi (canini) de cerb, mărgele inelare şi două discuri din aur, specific culturii Cucuteni, faza A (3750 – 2500 î. Hr.), fiind unul dintre cele mai importante din aria culturilor eneolitice din sud-estul Europei.

Celelalte şase săli conţin diverse obiecte, rezultate din săpături arheologice (perioada medievală) şi din donaţii (epoca modernă). Vitrinele din sălile 10-12 supun atenţiei vizitatorilor primele date despre oraşul Roman, referitoare la prima atestare documentară (30 martie 1392), însoţite de dovezi materiale (vase trilobate ştampilate, cu însemne gotice, obiecte din lemn, piatră, metal), descoperite cu prilejul cercetării a două cetăţi: Cetatea Muşatină şi Cetatea Nouă a Romanului (ultima ridicată de Ştefan cel Mare).

De asemenea, putem remarca prezenţa pieselor de port (nasturi globulari, catarame, mărgele, diademe cu fir de aur, inele sigilare, pandantive cu însemne religioase), tezaure monetare (taleri olandezi), arme (săbii), mărturii documentare (facsimile, fotografii), majoritatea lor fiind de la Roman, Gâdinţi, Săbăoani, Tămăşeni, Cordun, Feleşti – Neamţ şi datate în intervalul secolelor XIV – XVIII.

Printre acestea, trebuie semnalate şi sigiliul târgului Roman, precum şi un tablou care îl reprezintă pe domnitorul Ştefan cel Mare, realizat în 1884, la comanda episcopului Melchisedec Ştefănescu (pentru Academia Română), de către pictorul Epaminonda Bucevschi (1843-1891).

 Ultimele trei săli (13-15) conţin obiecte cu specific modern: arme (săbii, pistoale, puşti), de la cele două revoluţii (1821, 1848), elemente de măsură şi cărţi, din vremea domnitorului Al. I. Cuza. Războiul de Independenţă (1877-78) şi Primul Război Mondial (1914-1918) sunt ilustrate prin prisma mărturiilor documentare (facsimile, fotografii, brevete cu decoraţii), a armelor (săbii, puşti) şi a diferitelor obiecte personale, ulterior moştenite şi donate instituţiei noastre, de către urmaşii celor în cauză.

sursa https://www.vatra-daciei.ro/

Misterul Genucleiei

18.02.2014 13:34

Histria Sergiu Cristian Gheorghian

Cea mai ruşinoasă înfrângere suferită vreodată de romani în Scytia Minor (actuala Dobroge) a avut loc în anul 61 î.H, pe vremea când coloniile greceşti de la Marea Neagră nu căzuseră încă sub stăpânirea Imperiului. Proconsulul Macedoniei, Gaius Antonius Hybrida (porecla sa se traduce “jumătate bestie”), unul dintre cei mai tiranici generali romani a atacat cetăţile greceşti de la Pontul Euxin. Hybrida a ajuns sub zidurile Histriei, dar aici îl aştepta o mare supriză, o armată însemnată formată din histrieni, geţi din nordul provinciei şi aliaţi bastarni. Hybrida a fost pur şi simplu umilit, armata sa anihilată, iar steagurile legiunilor, capturate de către adversari. Generalul a fost norocos scăpând cu viaţă şi s-a întors “cu coada între picioare” la Roma, unde a fost pedepsit cu exilul. Steagurile legiunilor romane au fost duse de către geţii care le capturaseră în puternica cetate Genucla, despre care Dio Cassius avea să scrie mai târziu că “era durată lângă o apă”. Timpul a trecut, dar Roma nu a uitat niciodată ruşinea suferită. În anul 28î.H, proconsulul Marcus Licinius Crassus a intrat în Scytia Minor pentru a-l ajuta pe regele get Roles, în lupta sa cu un alt comandant get, Dapyx. După ce l-a învins pe Dapyx, Crassus l-a atacat. aparent fără motiv, pe cel de al treilea mare rege get al Dobrogei antice, Zyraxes. Acesta stăpânea în N şi N-V, iar capitala sa era… Genucla. Crassus aflase că steagurile pierdute de Hybrida se aflau în acea cetate şi a decis să răzbune onoarea şifonată a Romei. Mai mult, se pare că bătrânul rege Zyraxes fusese unul din artizanii victoriei de la Histria. Crassus a atacat Genucla şi după un dublu asediu îndelungat (de pe apă şi de pe uscat) a cucerit-o şi distrus-o. Zyrxes fugise însă deja, luând cu el o comoară în aur şi intenţionând să ajungă la aliaţii săi sciţi, pentru a cumpăra o nouă armată. Nu se ştie ce s-a întâmplat cu bătrânul rege, care a dispărut complet din istorie, poate tâlhărit pe drum, poate ucis chiar de către aliaţii săi. Crassus a recuperat steagurile lui Hybrida şi s-a întors în triumf la Roma. Genucla a dispărut din istorie, devenind mai degrabă o himeră arheologică. Nimeni nu a reuşit să afle unde s-ar putea găsi ruinele acestei puternice cetăţi a geţilor. Unii spun că s-ar afla în zona Somova (Tulcea), dar este doar o ipoteză încă neverificată temeinic. Poate anii ce vor veni, vor aduce cu ei, dezlegarea acestui mister…

sursa https://www.black-sea.travel/

Mistere cu aur şi comori

18.02.2014 12:22

 

Mistere cu aur şi comori

Iarna în Munţii Orăştiei (Foto: Pr. Pantelimon Şuşnea - 2)

 
- Ţăranii din zona Munţilor Orăştiei sunt convinşi că tezaurele dacilor n-au fost scoase la suprafaţă, pentru că sunt păzite de blestem - 

"Cetatea Sfântă". Aşa îi spun oamenii din Mun­ţii Orăştiei Sarmizegetusei dacice. S-a întâmplat să urc şi eu către ea, odată cu iar­na, şi să o găsesc înfăşurată în ceţuri şi în zăpezi spul­be­rate. Pădurea dezgolită, uriaşă, apărea şi dispărea printre vârtejuri de ninsoare. Urcam pe firul cărării, printre fagi, către culmile munţilor, privind mereu cu teamă în urmă, la paşii ce se ştergeau sub viscol, aşa cum probabil vara s-ar fi acoperit de ierburi mişcă­toa­re, supuse unui vechi jurământ de-a pierde oamenii. Îna­intam parcă într-un labirint, un labirint de arbori enormi, de pietre cenuşii, acoperite cu umbre, şi dea­luri ce îşi schimbau forma precum norii. Pădurea în­trea­gă mugea cu glas de valuri în furtună deasupra mea, şi eu mă simţeam rătăcit pe fundul unei mări dezlănţuite.
Aici, în vârtejul nebun al iernii, este locul unde da­cii legau stelele de pământ cu rugăciuni. Este cerul pe care se plimba Zamolxe, când marii preoţi îi aduceau ofrande. Şi locul în care dacii îşi îngropau comorile strânse. Aproape că nu există loc, pârâu sau cărare să nu aibă şi o legendă despre o mare comoară descope­rită sau ascunsă în el. Orice fag uriaş ar putea să aibă la rădăcină aur, sub orice piatră ar putea fi îngropate vase cu bani, orice stâncă a muntelui ar putea să fie o poartă către peştera cu marele tezaur al lui Decebal. Astăzi, în era internetului, cu o mie de bănuţi pe care scrie koson eşti milionar. Dar s-au descoperit întâm­plă­tor locuri cu douăzeci de mii de bănuţi, ba chiar şi cu patruzeci de mii! Aur! Mult aur! Dacă îl vezi deja sclipind în mâini sau dacă îl auzi zornăind în mintea ta, privirea îţi devine sticloasă şi sângele dă năvală. Dar tot acest aur aflat pe dealurile Costeştiului, Gră­diş­tei sau Luncanilor, tot aurul dacic poartă blestem. Aşa spun oamenii. E doar un alt labirint, la fel de înşe­lător ca al stihiilor iernii, la fel de perfid ca o potecă prin zăpadă în plin viscol. Puţini sunt cei care au scă­pat cu viaţă, puţini sunt cei care au mai găsit calea înapoi. Să fie doar blestemul aurului şi al bogăţiei sau e blestemul dacic, al celor ce au preferat să moară, de­cât să spună unde au ascuns ofrandele zeilor?

Locurile sfinte

Mistere cu aur şi comori

Munţii dacilor

 
Sus, pe dealurile Grădiştei, păşesc printr-un nor alb, îngheţat. Mai întâi apare o bucată roşiatică de aco­periş. Parcă ghiceşti o fereastră. Un colţ de zid. Pentru un moment, aerul învolburat de viscol se subţiază şi atunci vezi clar: eşti chiar în faţa casei lui Crişan. Câinii încep să hămăie şi glasurile lor sunt aruncate de vânt, departe. Înăuntru e cald şi soba arde încetişor. Moş Crişan pune o ţuică galbenă într-un păhăruţ, în timp ce soţia lui, Silvia, aduce un castron cu smântână fiartă, în care a înmuiat bucăţi de pâine. Amândoi sunt aproape la 80 de ani, dar, în mod miraculos, nu îşi ara­tă vârsta, ca şi cum timpul ajunge mai greu aici, pentru a lua din tinereţea şi vigoarea oamenilor. Ei sunt, de fapt, cei mai bătrâni din sat, dar îşi ţin gospodăria, au animale şi muncesc ca în tinereţe.
"Treizeci de ani din viaţă mi-o fo casa în cojoc, cu vară, cu iarnă. Da' meream cu oile şi asta era viaţa noastră. Cum îi vremea amu, dam cu picioru' zăpada într-o parte şi mă ţipam acolo cu oile pe lângă mine. O fo bine, că am fo sănătos. Aşa ne-am pomenit. Comori or fo şi sunt în tăt locu', rămase de la daci, da' noi de ele nu ne-om atins. Tata lu' moşu-meu o poves­tit şi o ajuns până la noi întâmplarea cu un boier ma­re, unguroniu, care ar fi găsit aici o mare comoară. Apoi, şi pe vremea moşului, or venit iar soldaţi din im­pe­riu, pe la 1800, să caute comori. Or venit cu ar­mată şi s-au instalat în corturi şi or tăt căutat. Dar de la noi nime nu s-o amestecat, că se ştie că cetatea îi loc sfânt şi or locuit oameni sfinţi în ea. Aşe ne spu­nea şi nouă învăţătoru', când mergeam în vizită acolo cu şcoala. Şi era grâu ars în hambarele alea şi bani de-ăia sclipeau peste tot. Da' nu se atinjea nime, că ştiam că-i blestem".
Moş Crişan şi soţia sa sunt dintre ultimii locuitori ai dealurilor Grădiştei. Dacă înainte curţile se uneau una cu alta, acum abia de mai ghiceşti câte o casă cui­bărită departe, în câte-o vale sau pe coasta unui deal. Ei au mai păstrat povestea acestui loc şi, în mod ciu­dat, ea se leagă cu presupunerile cercetătorilor, după aproape două secole de săpături arheologice. După marele jaf al romanilor, de 165 de tone de aur şi 331 tone de argint, un boier a găsit o altă comoară. Îl che­ma Martinuzzi, şi a confiscat un tezaur uriaş de mo­ne­­de koson, pe la 1560. Şi în 1803, a mai fost des­co­pe­rit, întâmplător, un alt tezaur impresionant, tot de kosoni. Cercetătorii au observat că în afara acestor faimoase şi enigmatice monede (care nu au circulat de fapt nicio­dată) dacii nu au mai folosit aurul. Cele câte­va obiecte de aur găsite sunt în general obiecte de cult, deci folo­site probabil doar de preoţi sau iniţiaţi. Aşa că majori­tatea istoricilor au presupus că aurul dacic avea o im­por­tanţă religioasă, şi nu oricine avea voie să îl atingă. Cel mai probabil, tezaurele găsite întâmplător erau ofran­de aduse lui Zamolxe sau zeităţilor şi doar marii preoţi aveau voie să umble la ele, nici măcar că­pe­te­ni­ile militare. O lege ce s-a transmis, pare-se, până în zilele noastre, la ţăranii de pe dealurile Costeştiului, care nu s-au interesat de comorile ascunse, deşi erau la tot pasul.
Mistere cu aur şi comori

Crişan cu un nepot, la stână

 
"Pe-aci, apăi tătă lumea găsea cioabe, de nu pu­teai ara de ele, aşa de multe erau. Şi le dădea omu' la marginea ogorului ca să poa' să bage plugu'. Apoi or venit tăt domni de-ăi mari de la oraş şi or început să caute după bani vechi. Am auzit că unii or găsit. Da' amu', de-un timp, cred că or schimbat lejea, că nu i-am mai văzut. Oamenii din sat n-or umblat după as­tea. O fo încă unu', de pe la Luncani, care se zice că ar fi găsit, da' tăt nu i-o fo bun, că s-o despărţit de muiere şi cu nimica n-o progresat", povesteşte moş Cri­şan. Soţia lui, Silvia, zâmbeşte şi, aşezându-şi mai bine baticul, spune şi ea. "Io într-o seară am văzut ceva, când am fost după vaci, pe Muncel. S-or pierdut vacile mele şi m-am dus după ele noaptea. Am văzut flacără mare, cât bradu' era! Mai întâi roşie, apoi galbină şi la urmă albastră. Io am strigat: «Uuuu, uuuu!». C-am zis că vine ci­neva cu lumină după mine. Da' n-o fo nime, doar flacăra de la bani juraţi", spune Silvia şi râde, înveselită de amintirea banilor care au chemat-o în acea noapte. Dar ea şi-a luat doar văcuţele şi s-a întors cu ele acasă şi a râs de comoara aceea, aşa cum râde şi acum. "Zicea că în vremea când i-or pus căpeteniile dacilor, ceia erau bani juraţi. Şi care s-atingea bolun­zea sau pătimea. Că îi vedeai cum joacă flă­că­rile, da' nu trebuia să te atinji de ei".

La Vârtoape

Mistere cu aur şi comori

În căutare de poveşti

 
"La Istrate" este una dintre cele mai vechi pensiuni de pe valea Cos­teştiului, o ca­să ma­re, pe stânga, chiar îna­inte de "poar­ta cu daci". "Sunt prea mulţi ca să fie coinci­den­ţe", îmi spune domnul Is­trate, în mica bucătărie a pensiunii. Şi ne-am apucat să facem lista ce­lor ce-au murit în mod ciudat, după ce le-a trecut aur dacic prin mână. O listă ui­mitor de lungă, la care se tot adăugau nume mai vechi sau mai noi, zeci de persoane, de la Martinuzzi, ucis, şi pâ­nă la Sorin Popa, mort nu demult, din cauza unui infarct, cu o zi îna­in­te de procesul Aurului Dacic de la Deva, unde era mar­tor principal. Afară noaptea era ca un bloc negru de gheaţă căzut peste dealurile înzăpezite. Şi, deodată, am tăcut amândoi: becul galben ce lumina mica noastră măsuţă a pâlpâit de câteva ori. S-a stins. Şi apoi, cu greu s-a aprins din nou. Ne-am uitat lung unul la celălalt, aşteptând să se mai întâmple ceva. Domnul Istrate a oftat: "Heeei, poate chiar există un blestem al aurului dacic. Dar mai bine să îţi spun ce mi s-a în­tâm­plat mie, că nu e poveste. Nu e coincidenţă, e ceva ce am trăit eu. Există către Capul Pietrii un loc numit La Vârtoape. E ceva ciudat cu el. Sunt acolo foarte multe peşteri, unele aşa, în munte, altele ca nişte hăuri ce se deschid în pământ. Din cauza asta, sunt foarte multe legende cu comori despre locul ăla. Se spun multe lucruri din bătrâni: ba că este păzit de şerpi, ba că e blestemat... Am mers acolo de mai multe ori, după bureţi. Dar mi s-a întâmplat odată să am musa­firi curioşi, care au vrut să vadă locul. I-am dus acolo şi, deşi cunoşteam potecile foarte bine, s-a întâmplat ceva inexplicabil. De la un timp, mergeam cât mer­geam şi ajungeam tot în acelaşi loc. Acolo e ca o căl­dare, aşa, între munţi. Am început să rup crenguţe de brad ca să fie semn, să ştiu pe unde am trecut. Şi mer­geam şi ajungeam mereu tot la aceleaşi semne. Se întu­neca şi noi tot nu mai puteam să ieşim din râpa aia. Pe măsură ce rătăceam pe acolo, mă cuprindea un fior, aşa, simţeam cum se scurge în mine o teamă venită din afara mea. În cele din urmă, pentru că se înnopta şi nu mai vedeam nimic, am decis să urcăm piep­tiş un versant şi de acolo să ne orientăm mai bine. Aşa am şi făcut şi am ieşit, cu mare greutate, că altfel nu puteam să mai găsim drumul. Eu nu sunt un om superstiţios, dar vă spun că asta mi s-a întâmplat şi nici astăzi nu înţeleg cum a fost posibil", îşi încheie domnul Istrate povestea. Se face din nou tăcere şi o clipă privim amândoi becul gălbui, care ţine la geam bezna îngheţată. Întâmplarea de la Vârtoapele îmi amin­teşte de o altă poveste a locului, spusă de-un bătrân.
Mistere cu aur şi comori

Grecu Şofron

 
Povestea Ţipţărului, un ţăran ce se încumetase să îşi ridice casa chiar lângă Vârtoape şi să îşi ducă traiul acolo, împreună cu nevasta lui. Deşi trăiau nu­mai din agricultură, aveau o gospodărie prosperă şi oamenii au început să vorbească, prin împrejurimi, des­pre o comoară pe care Ţipţărul ar fi găsit-o, scoto­cind în tihnă peşterile şi hrubele de lângă ograda lui. Însă despre el şi blestemul aurului a început să se dis­cute pe faţă abia când soţia lui a murit pe neaşteptate, lăsându-l văduv. A trăit mai departe singur şi oamenii aproape că uitaseră întâmplarea, până când şi-a adus în casă o altă femeie, ce se mutase la el împreună cu cei doi copii. Dar tot pe neaşteptate s-a întâmplat apoi să moară şi Ţipţărul. "Averea şi aurul său au rămas moş­tenire femeii şi copiilor", spuneau oamenii, "în cu­rând le va veni şi lor rândul". Şi prezicerea s-a adeve­rit. Într-o seară, cea de-a doua soţie a Ţipţărului a alu­ne­cat de pe un podeţ şi a fost găsită înecată în apa de nici jumătate de metru a Sargeţiei. Copiii, mari de-acum, cu durere în suflet şi fără să asculte la bârfa satului, şi-au văzut mai departe de rostul lor. Până într-o seară de toamnă, când unul dintre ei a plecat de la cârciuma satului Grădişte, îmbrăcat ca de sărbătoare, în costum, la o întâlnire importantă. Şi nimeni nu l-a mai văzut de atunci. L-au căutat peste tot, dar n-au găsit nicio urmă. L-a găsit la sfârşitul primăverii un văcar ajuns întâm­plător cu cireada pe nişte costişe sălbăticite. Era în ace­laşi costum, mort de mult, o duhoare de hoit se ri­dica din tufele de urzici. Despre fratele său nu se mai ştie nimic. Se spune că e undeva prin ţară, cu o altă iden­titate, dată de poliţie, după ce a mers şi a mărtu­risit tot ce ştia despre comorile dacice şi cei ce le-au căutat.

Baba şi banii

Mistere cu aur şi comori

Crişan şi Silvia, tineri, la aproape 80 de ani

 
Merg iarăşi prin iarnă, până ce ajung la o luminiţă aflată peste râul ce curge prin Grădişte. Ascunsă în nă­meţi, încât fereastra pare de-o palmă, căsuţa asta adă­posteşte cârciuma satului. E locul unde, la o masă lun­gă de lemn, până târziu în noapte, frigul nu are cum să te găsească, ascuns în mirosul de bere ieftină şi coniac Unirea. Oamenii sunt îmbujoraţi şi poveştile curg. Nelu şi întâmplările lui legate de îngerul cu aripi mici, care s-a arătat sus, pe dealul Grădiştei; Bureţarul cu locurile tăinuite ale pădurii, despre care vorbeşte fără să-şi dea jos raniţa din spate, nici când stă la masă; moroii cu barbă ce trebuiau înţepaţi cu furcoiul şi câte şi mai câte. Despre aurul dacic şi blestemul său chefliii însă se feresc să vorbească. În ultimii ani au fost zeci de anchete şi oamenii au fost târâţi prin tribunale, să depună mărturie. Şi totuşi, Petre îşi face curaj. "Mă, da' Petric Floreanu n-a păţit cu aur blestemat? O fo aci unu', Florean, care o aflat de la bătrâna lui unde îi aur îngropat. A mers şi tăt săpa şi i-o fo ieşită o broas­că din pământul ăla. Şi pe cât săpa, broasca tăt creştea. S-a gândit că poate apucă să ajungă la aur până ce broasca o fi mai mare, numa că pe cât săpa el, pe-atât broasca tăt creştea. Şi se făcuse broasca aşe, ca o arătare mare, de la un timp, şi odată numa ce i-a dat una, de l-a zvârlit cât colo. Acela era aur pus cu jurământ şi era păzit. El ajunsese de se vedea căldarea. Şi-apoi nu s-a mai dus. La urmă, bătrâna, înainte să moară, a mers cu el la locu' comorii. A bătut baba de trei ori cu piciorul în pământ şi-a putut să ieie banii", zice Petre şi mai dă un coniac peste cap. Odată pornite poveştile, afli că mai oricine a văzut flăcări ori chiar a căutat comori îngropate, mereu "un paznic" a apărut, fie că a fost şarpe sau dihanie cu corn sau altă jivină a pământului, ce locuia pe comoa­ră. Maria Cujerean explică pentru toată lumea: "Dumnezău arăta multe înainte şi puţine mai arată amu. Cu cât îşi pierde lumea credinţa, cu atât mai puţin vede şi mai puţin învaţă. O trăit pe-aici Pălmă­şoa­ia, şi ea spunea ce se va întâmpla şi multe ştia. Ea zicea demult că or să vină muzici la noi şi o să putem vedea tăte câte vrem. Dar o veni vremea că o merge omu' în capu' holzii şi o jura că nu e al lui, că nu o mai putea-o plăti. Şi muierile or mer­ge la marginea morminţilor şi s-or ruga de cei morţi să iasă de acolo ca să intre ele. Şi când drumul va ajunge până la poa­lele munţilor, atunci va veni vremea de apoi. Aşa spunea Pălmăşoaia, când nici nu se ştia ce e aia radio, nici ceas nu era, că oa­menii vedeau numa după stele şi se măsura timpul după cum cânta cocoşul".

Gaura cu bănuţi
Mistere cu aur şi comori

Doi povestitori: Maria şi Petre

 

Trec râul Sargeţia pe un podeţ îngust, întocmai ca cel de pe care a căzut nevasta Ţipţărului. Că­ra­rea duce până la un bolovan mare, scăldat de un pârâiaş. De-acolo o iau în dreapta, pe o potecă lată de două palme, ce tot urcă şerpuit spre coama dealurilor. Se îndepărtează su­surul apelor de jos, râpele se adâncesc şi poteca se îngus­tează, încât trebuie să pun un picior înaintea celuilalt ca să pot merge. Ajung la costişa cu livezi răzleţite şi, după ce le străbat pieptiş, cu pauze să îmi trag suflul, văd casa veche de o sută de ani. Dulăii uriaşi încă nu m-au simţit. Un bătrâ­nel cu părul alb şi faţa arsă de soare deschide uşa şi rămâne în prag. El e Grecu Şofron, singurul ţăran care a recu­nos­cut că a găsit o comoară de ko­soni. Are 84 de ani şi e încă în putere: doar el şi cu un ne­pot ţin o turmă de două sute şi ceva de oi. Şi nu pentru că ar câştiga bine, ci pentru că asta a făcut toată viaţa şi nu există plăcere mai mare pentru el de­cât mersul cu turma pe munţi. Bătrânul ar putea să mă lămu­rească dacă există un blestem al aurului. El a ţinut aurul ace­la în mâini, l-a folosit, i-a sim­ţit freamătul zornăitor, puterea şi vraja care îţi poate lua min­ţile. Cu o mână tremurată îmi pune în faţă un pahar cu apă: "Serviţi, e apă de şipot".
Stă pe marginea patului. Îşi trece o mână prin părul alb. Şi începe să povestească. "Du­pă ce am făcut cărămidă de căşi, că am avut ceva ţigani de la Alba, ce mi-o venit mie, că am zis către ei: săpaţi tăt aşa, înainte. Au să­pat o bucată, după care s-or oprit, că mi-era de-ajuns pământul. M-or înţeles. Or făcut cărămida, s-or dus. Mai târziu, am avut un cuptor de pită, şi cum a fost ger, într-o iarnă, s-o crăpat. Aşa că m-am dus să iau pământ de-acolea, unde săpaseră ţiganii, să îi fac cârpitură. M-am dus în dunga aia. Şi nu am săpat mai mult de 50 de ţante şi am dat de un bănuţ. No, dacă mai mereau ei cu săpatu', i-ar fi găsit ei. Găsii, şi după aia mai căutai. Mai găsii şi tăt aşa, risipiţi prin pământ. M-am dus şi i-am spălat într-un blid. Mă, am zis, aştia îs ceva de trebuială, îs faini. I-am ţinut o ţâră. O sută şi ceva erau. Ce să fac cu ei? M-am dus şi am întrebat la Banca Naţională, la Deva, dacă nu vor să cumpere aşa ceva. Or zis că da. Du-te acasă şi adu-i că ţi-i plătim, da' ţi-i plătim la gram. Io n-am ştiut ce înseamnă asta, că nu ştiam eu pe atunci ce e aia valoare nu­mis­matică. Şi aia o fost foarte mare că or fost... s-or documen­tat ei la Bucureşti că-s din anul 34 înainte de Hristos fabricaţi. Le zicea kosoni şi ăia de fapt n-o fo bani umblători, cum umblă banii. O fo comoară făcută, cu care i-o cinstit pe daci. I-or plă­tit la gram şi am luat vreo doi bani pe ei. Şi o fo bine că or fost, că dacă nu erau, era poate mai rău. Cu banii... ce am făcut cu ei... puteam mai bine să nu îi găsesc. Am luat nişte loc să ţin oile pe el. Era mai departe, spre Orăştie, da' am luat şi un Aro. Da' dădui examen pentru carnet de şofer şi nu am trecut. Am luat pe unu' şi pe altu' să îl conducă şi s-a hârbuit. Aşa că nici terenul cumpărat nu l-am mai folosit, că mi se părea departe şi cam peste mână. Am vândut locu ăla. Şi am avut un nepot... am început să mă sudui cu el... şi el nu s-o mai însurat... M-am ales cu nimic. Bătrânii mi-or spus că banii îs afurisiţi şi io nu am crezut, da' acu' zic şi eu că or fost, că prea nimic nu am făcut cu ei. Or fost, că nimic nu am putut alege cu folos din ei. E aur în munţii ăştia şi e pus cu blestem, degeaba îi ia omu' şi degeaba se bucură, că mai mari necazuri vin. Mai bine să îi laşi acolo unde îi vezi. Io am verificat, ăsta nu e basm".
Mistere cu aur şi comori

Hăurile cu comori (Foto: Albu Sorin)

 
Se spune că una dintre marile comori ale dacilor încă nu a fost găsită: un car cu boi făcut numai din aur, în mărime naturală. E ascuns undeva în munte. Grigore Şofron a auzit de el din poveştile bătrânilor. "Şi dacă mi s-ar arăta în cale, nu m-aş atinge de el", zice moşul şi faţa zbicită de vânturi i se boţeşte cu mii de cute, într-un râs ciudat, ce seamănă a început de plâns. E noapte din nou. Oile aşteaptă să intre în strungă. Dinspre podişul Luncanilor se aud lupii, urlând înfometaţi.
"Moşule, nu ţi-e frică de lupi?".
"Nu, că mă cunosc. Şi io îi cunosc, că tot împreună suntem pe-aici".
SURSA https://www.formula-as.ro/
 
 

 

Dacii din Ravena

02.02.2014 23:46

Dovezi dacice la Ravenna, în nord-estul Italiei

Dragi prieteni, am descoperit prin ”peregrinările” mele de  internaut o altă enigmă legată de Istoria neamului nostru:

…După cucerirea Italiei, Teodoric cel Mare (n. 454 – d. 30 august 526),  rege al ostrogoților (471 – 526), conducător al Italiei (493 – 526), regent al vizigoților (511 – 526) și vicerege al Imperiului Roman de Răsărit şi-a stabilit capitala la Ravenna.

În timpul domniei sale, mai precis în anul 505 d.Hr., a fost construită BisericaSant’Apollinare, impresionant lăcaş de cult creştin, iar interiorul Bisericii a fost împodobit cu mozaicuri de mari dimensiuni…

 

Priviţi şi vă minunaţi cum s-au gândit pictorii ”goţi” să-i reprezinte pe Cei trei Magi (Balthasar, Melchior şi Gaspar)

şi pe Fecioarele muceniţe din aceste splendide mozaicuri…

De unde să se fi inspirat aceşti ”germanici”? După cum observaţi, Magii sunt îmbrăcaţi ca tarabostes din Dacia, având pe cap cuşma dacică specifică. 

Pe aceeaşi friză decorativă apar Sfintele muceniţe care poartă îmbrăcăminte tradiţională românească: iile albe cu poale lungi, catrinţe colorate, marame albe de borangic cu franjuri…

În nava centrală, faţă în faţă, frize decorative cu Sfintele Fecioare şi Sfinţii Martiri… (Este interesant să observaţi şi numele lor !!!) 

 

 

Dovezile abundă…

Trebuie doar ca şi istoricii noştri oficiali să-şi deschidă ochii şi sufletul…

Mai trebuie şi ceva muncă şi înfruntarea mentalităţilor mondene, dar mai alesdragoste pentru adevărul istoric, dragoste pentru România.

 
sursa: https://traianlupumangalia.wordpress.com/

Principalele zeitati la care se inchinau geto-dacii

02.02.2014 23:37
Tabloul sacramental al religiei noastra primordiala,  principalele zeitati la care se inchinau vitejii nostri geto-daci.

Bendis

Adorata de stramosii nostri ca zeita a Lunii, a padurilor, a farmecelor, a noptii si a magiei. Unele reprezentari (precum bustul de bronz de la Piatra Rosie) o arata cu sani proeminenti ceea ce conduce la presupunerea ca era patroana dragostei si maternitatii.

Cavalerul trac
 
Numit “Theos Heros”-stapan capetenie,mai apoi semizeu de origine muritoare iar in varinata romana, “Deus sanctus Heron”, unele imagini ale calaretului trac sunt insotite de inscriptii unde numelui “Heron”,”Heros” ii urmeaza adesea diverse epitete: “Invictus”-Nebiruitul, “Aeternus”-Vesnicul, “Katahtonios”-Stapanul mortilor, “Ktistes”-intemeietorul de neamuri. mai des “Vetespios”. Iconografia romaneasca l-a pastrat in chipul Sf.Gheorghe.
Derzelas
Zeu apartinand mitologiei daco-getice, avand un cult de origine autohtona. E considerat fie zeu al sanatatii, al energiei vitale,fie o divinitate subpamanteana .Un templu al lui Derzelas s-a zidit la Histria in sec al III-lea ien.

Gebelezis
Zeul geto-dacic al cerului innourat , diriguitor al furtunii si al fulgerelor, in onoarea sau impotriva caruia dacii trageau cu arcurile (dupa unii spre a purifica fata zeului ceresc risipindu-i norii, dupa altii spre a-i reprosa norii excesivi, aducatori de grindina si de trasnete primejdioase pentru paduri, gospodarii, grane si pentru vita de vie). Aceasta practica e inregistrata si in alte zone geografice, tirul aglomerat de sageti si strigatele masive puteau creea curenti de aer ce risipeau norii. In iconografia romaneasca s-a pastrat ca Sf.Ilie.


Zamolxe

Se presupune ca in jurul anului 1400 i.Hr, Zamolxe a calatorit prin lume ajungand pana in Egipt. In peregrinarile sale, Zamolxe a acumulat multe invataturi in domeniul astronomiei, prevestirii, medicinii. Intors inapoi pe meleagurile natale, el a ajuns vicerege. Din aceasta pozitie a pus sa i se amenajeze o pestera pe muntele cunoscut mai tarziu sub denumirea de Kogaion. El s-a retras aici in solitudine disparand timp de patru ani, iar cand a revenit, poporul care isi daduse de seama de pierderea suferita, l-a zeificat. Zamolxe a ajuns sa fie considerat zeul cerului senin si al soarelui, el controland locurile unde ajungeau dacii dupa moarte, si cu numele caruia soldatii plecau la lupta. A fost identificat totemic cu Marele Lup Alb – pazitorul neamului

sursa https://codulluioreste.ro/catre-un-viitor-mai-bun-cunoscandu-ne-trectutul/

Statui de Daci în Forul lui Traian

20.10.2013 13:06

O mare parte din aceste statui ce reprezintă Daci au fost realizate în urma războaielor dintre Romani şi Daci (între 101 şi 106 d.Hr.) pentru a fi plasate în Forul lui Traian, la Roma. Forul roman avea și o importanță istorică, religioasă și politică, pe lângă faptul că reprezenta piața publică a orașului, fiind situat chiar in centrul său.

Forul lui Traian, construit în 6 ani de către Apolodor din Damasc, se înscrie in planul axial clasic, iar în ciuda diversității funcțiunilor (portic, galerie susținută de coloane, bazilică, biblioteci, templu), unitatea este asigurată prin axul politic: statuia ecvestră a lui Traian în curte și Coloana lui Traian între cele două biblioteci.

După cum arată reconstituirile efectuate ale Forului lui Traian statuile de Daci erau situate la înălţime, deasupra fiecărei coloane de susţinere a galeriilor porticurilor şi a faţadei de la Basilica Ulpia. O primă « problemă » ar fi aceea că înălţimea acestor statui de Daci, găsite până în ziua de azi, variază destul de mult între ele, fapt ce nu se poate admite din punct de vedere estetic.

După reconstituirile realizate de specialiştii Forului lui Traian, aceste statui ar fi făcut parte dintr-un cadru arhitectural bine definit, reprezentând cariatide. Astfel, înălţimea acestor sculpturi ar fi trebuit să fie, în mod obligatoriu, exact aceiaşi pentru toate. Aici nu este deloc cazul : înălţimea acestora variază mult de la o statuie la alta. Plecând de la ideea că măsurătorile înălţimii ar fi fost efectuate cu o precizie suficientă, statuile menţionate mai sus ar putea fi clasate în trei categorii :

  • cele care au înălţimea de 2,60 m,
  • cele care au înălţimea de 3,00 m,
  • restul de statui, având înălţimi destul de eterogene care pot fi cuprinse între 2,25-2,53 m şi 3,15-3,24 m.
    Amplasamentul statuilor in interiorul forului

După reconstituirile Forului lui Traian, statuile din primele două categorii pot fi considerate că ar fi făcut parte din acest For, înscrise într-un element arhitectural bine definit ; James E. Packer, care a întreprins în anul 1972 reconstituirea grafică a Forului lui Traian, dă de altfel înălţimea medie a acestor statui de Daci din For, indicînd dimensiunile următoare :

  • 2,682 m (pentru colonada porticurilor),
  • 3,084 m (pentru Basilica Ulpia)

Iar reprezentările statuilor de Daci din cea de a treia categorie nu pot fi clasate, în complexul Forului lui Traian, în grupul « cariatidelor », din cauza diversităţii înălţimii lor, precum şi din punct de vedere estetic. Se poate presupune că aceste statui, din această categorie, au facut totuşi parte din Forul lui Traian, realizate în perioda lui Traian, precum şi în epoci diferite, dar nu se cunoaşte locul exact pe care l-au ocupat.

O altă ipoteză ar fi : aceste sculpturi provin pur şi simplu din alt loc, total diferit de Forul lui Traian. Dintre sculpturile de Daci cunoscute, o mare parte au fost descoperite în acest For în urma săpăturilor arheologice, altele (nu toate) au fost găsite în colecţii private şi se presupune ca ar provenii tot din Forul lui Traian. Actual, aceste sculpturi se găsesc expuse în Muzeul Forului lui Traian, multe fragmente sînt în rezervele acestui For, precum şi în alte colecţii de stat cât şi private din lumea întreagă.

După planul clasic, tradiţional, al Forului lui Traian, numărul coloanelor porticurilor fiind mai redus, statuile de Daci apar şi ele mai reduse (numărul lor), deasupra fiecărei coloane, aşa cum se pot vedea pe restituirile şi reconstituirile grafice. Dar, în urma elaborării noului plan al Forului lui Traian, ca urmare a recentelor săpături arheologice, amplasarea numărului de coloane de susţinere a porticurilor apar mai multe, şi deci numărul statuilor de Daci este mai mare :

  • Faţada sud-est de la Basilica Ulpia : 16 + 2 statui de Daci (cele presupuse la colţuri, din motive estetice) ;
  • Aticul porticului nord-est (faţada int.) : 25 statui de Daci + încă 2 statui la colţuri ;
  • Galeria tripartită sud-est (faţada int.) : 20 de statui la nivelul aticului spre curtea interioară ;
  • Aticul porticului sud-vest (faţada int.) : 25 statui de Daci + încă 2 statui la colţuri.

Total:

  • 86 + 6 statui de Daci la colţuri, existenţa lor aici este discutată ca fiind mai puţin probabilă. Deci 86 statui « sigure », iar 92 sînt discutabile.
    +
  • 5 (sau 7) statui de Daci din porfir roşu-vişiniu, găsite până în ziua de azi, care ar provenii tot din Forul lui Traian, din “Porticus Purpuretica”, menţionat în Antichitate, spaţiu arhitectural care nu a fost încă identificat exact unde se afla. Câte statui de Daci ar fi făcut parte în acest portic din porfir roşu nu se ştie, şi probabil că nu se va ştii niciodată ; la această sumă se ia în consideraţie numărul existent de statui de Daci din porfir roşu-vişiniu, care au fost găsite până acum.

 

Statui de daci de pe Arcul lui Constantin – mutate din Forul lui Traian

Deci un total aproximativ de 86 (sau 92) + 5 (sau 7) = 91 (sau 99) de statui de Daci, în Forul lui Traian, unde se presupune amplasamentul lor exact, la nivelul aticelor. Iar restul de statui care au dimensiuni total diferite de cele discutate mai sus, nu pot fi plasate tot în această categorie de « cariatide ».

Din alte estimări şi variaţiuni, la diferiţi autori, în ceea ce priveşte numărul statuilor de Daci din Forul lui Traian, reies urmatoarele :

  • pe faţada de la Basilica lui Traian : 15 statui de Daci ;
  • în jurul Forului pe trei laturi, la aticul porticurilor : 60 de statui de Daci ;
  • deci un total de 75 de statui de Daci ;
  • după alte ipoteze un total de 82 de statui de Daci pentru Forul lui Traian.

În urma descoperirilor arheologice și reconstituirilor arhitecturale, reseie faptul că acest For a fost cel mai mare For din Imperiul Roman, cel mai majestuos și cel mai costisitor, unde au fost folosite cele mai prețioase materiale de construcție.

 

sursa: https://statuidedaci.ro/ro/

Cheile Nerei- un tărâm magic

20.07.2013 21:05

CHEILE NEREI -BEUSNITA

 

Parcul National Cheile Nerei creat in 1943, este o rezervatie complexa ce cuprinde comori naturale caracterizate prin salbaticie si pitoresc ce ofera turistului o odihnitoare izolare si nenumarate surprize. Daca vreti sa mergeti intr-un loc salbatic, unde omul pare ca nu prea a ajuns, atunci Rezervatia Nationala Cheile Nerei este destinatia voastra. Cheile Nerei sunt o formatiune de tip chei de-a lungul raului Nera in judetul Caras-Severin, intre localitatile Sasca Romana si Sopotul Nou, pe o portiune de aproximativ 20 km, formand cele mai lungi chei din Romania. Aici, unde peretii se inalta pana la 200 de metri, apa Nerei si a afluentilor sai a sapat si a format in roca calcaroasa lacuri, canioane, pesteri si cascade impresionante, unicate si amintim: Lacul Dracului(cu o suprafata de cca 700 m², si adanc de cca 12 m, format prin prabusirea tavanului unei pesteri), canionul Valea Rea, Lacul Ochiul Beiului, Cascadele Beusnitei ce se succed pe albia de tuf calcaros, Pestera Voinii, Pestera Mica, Pestera Mare, , paduri seculare etc. O poteca turistica marcata le strabate, dar parcurgerea lor necesita traversarea raului Nera direct prin apa.

Coloana vertebrala a rezervatiei, cea care a strapuns muntii si a dus la crearea atator frumuseti este, desigur raul Nera cu o lungime de 131 km, izvoraste din Muntii Semenic, de sub Varful Piatra Goznei. Dupa ce trece prin zona depresionara a Muntilor Semenic, ai Aninei si Almajului, prin Depresiunea Bozoviciului, dupa ce primeste numerosi afluenti.

In partea estica (dinspre amonte) a cheilor gasim un alt obiectiv turistic, Lacul Dracului, iar din partea vestica se poate ajunge la Cascadele Beusnitei si la lacul Ochiul Beului(cu o suprafata de 284 m², adancimea maxima de 3,6 m). Parcul National Cheile Nerei – Beusnita ocupa zona sudica a Muntilor Aninei si partea nordica a Muntilor Locvei, ocupand o suprafata de 36.364,8 ha ce include 6 rezervatii declarate si una propriuzisă.

Cascada Bigar este o cascada micuta dar superba inclusă de site-ul The World Geography pe primul loc într-un top al celor mai frumoase cascade din lume.

Cascada Bigăr este locul prin care trece Paralela 45 de grade latitudine nordică şi tot de aici porneşte una dintre cele mai frumoase povești. Perdele imense de apă se revarsă peste malul Minișului și în mii de ani, au transformat stâncile din jur într-una dintre cele mai frumoase cascade din lume.
La cascada Bigăr situată la o distanță aproximativ egală între Anina și Bozovici, vin zilnic sute de turiști din lumea întreagă pentru a se bucura de frumusețea ei. Cascada Bigar se afla in Muntii Aninei, pe Valea Minisului. Practic este locul in care izbucul Bigar se varsa in raul Minis.”

Printre cele mai cunoscute monumente ale naturii din regiunea judetului Caras Severin se numara si Lacul Dracului, un lac carstic format in frumoasa regiune a Muntilor Locvei. Lacul Dracului face parte dintr-o arie naturala protejata de lege, Parcul National Cheile Nerei – Beusnita, ce impresioneaza prin multitudintea atractiilor naturale intalnite de-a lungul sau.

Nu cu mult timp in urma, Lacul Dracului era un lac subteran, aparut la suprafata dupa ce tavanul pesterii care il acoperea s-a prabusit, dand nastere celui mai mare lac carstic de pe plaiurile mioritice, desfasurat pe o suprafata de aproximativ 700 metri patrati. Pestera Lacul Dracului se mai gaseste si in prezent aici, lacul gasindu-se chiar langa una dintre cele doua intrari ale sale, insa galeriile interioare de aici, intinse pe aproximativ 70 metri lungime, nu prezinta formatiuni speologice specifice acestor atractii naturale. Atunci cand precipitatiile abundente ridica nivelul apei, galeria pesterii este inundata, facand imposibila vizitarea acesteia.

Accesul catre Lacul Dracului se realizeaza relativ usor, existand si un traseu turistic marcat cu banda rosie care ii conduce pe turisti pana in punctul in care se gaseste lacul, pe malul stang al Nerei. Traseul porneste din cea mai apropiata asezare: Localitatea Sasca Romana, iar dupa aproximativ 6,5 km strabatuti se ajunge la jumatatea traseului, in punctul numit Cantonul Damian. Dupa traversarea cantonului se ajunge in Poiana lui Vogiun, dupa care urmeaza o succesiune de culmi, traseul sfarsind prin a cobori spre Lacul Dracului.

Asa cum se intampla cu majoritatea atractiilor naturale spectaculoase, si in spatele acestui lac se ascund mai multe legende, care au sau nu un sambure de adevar. Desi adancimea maxima a lacului nu depaseste 10 metri, localnicii din imprejurimi spun ca Lacul Dracului este un lac fara fund, in spatele caruia se ascund mai multe tunele subterane, iar cei ce se avanta sa se scufunde in apele de un albastru – verzui ametitor ale lacului au sanse mari sa nu mai reuseasca sa iasa la suprafata. O alta legenda a acestor locuri explica numele dat acestui ochi de apa, sustinand ca in acest lac s-ar fi aruncat dracul dupa ce a fost umilit in fata unui batran localnic, pierzand un pariu facut cu acesta. Se spune ca in timp ce batranul isi plimba turma de animale pe pajistile din apropierea lacului, i-a aparut in cale dracul deghizat intr-un omulet care i-a cerut acestuia sa-i prajeasca un peste fara sa il indoaie. Viclean, la randul sau, batranul i-a cerut omuletului sa ii prajeasca un cap de tap, fara ca acesta sa isi arate dintii. Asa cum era de asteptat, batranul a reusit sa se tina de cuvant, insa dracul nu a reusit, aruncandu-se, de ciuda ca a fost pacalit, in apele lacului, numit de atunci inainte Lacul Dracului.

Lacul Ochiul Beiului este situat intr-o zona de o salbaticie impresionanta a Parcului National Cheile Nerei – Beusnita, la limita Muntilor Aninei cu Muntii Locvei, in punctul de confluenta al Raului Beu cu Raul Beusnita. Acesta atrage atentia datorita apei sale limpezi, de un albastru verzui foarte intens si placut la privire

Lacul Ochiul Beiului este un lac de origine carstica, situat la o altitudine de 310 metri, cuva in care s-a acumulat apa de aici avand forma unui crater.

Acest ochi de apa se desfasoara pe o suprafata ce masoara in jur de 280 metri patrati, inregistrand o adancime maxima de aproape 4 metri. Apa lacului este alimentata de un izvor si nu ingheata in perioada sezonului rece, pe malul sau strangandu-se numeroase pasari migratoare, care gasesc aici un habitat favorabil.

De acest lac se leaga si mitul ielelor, localnicii sustinand cu tarie ca in Noaptea Sanzienelor, acestea se strang in jurul lacului, scaldandu-se si dansand pana la ivirea zorilor. Exista de asemenea si o legenda referitoare la aparitia acestui ochi de apa: se spune ca in urma cu sute de ani peste aceste meleaguri domnea un pasa renumit pentru viclenia sa, care avea un baiat foarte chipes, ai carui ochi de un albastru patrunzator te faceau sa-l indragesti fara indoiala. Obisnuind sa mearga la vanatoare prin imprejurimi, tanarul s-a indragostit de fiica unui valah, maniindu-l pe tatal sau, care a ordonat ca fata sa fie imediat omorata. Dezamagit de rautatea tatalui sau si indurerat din cauza mortii frumoasei fete care ii rapise inima, tanarul si-a pus capat zilelor, in locul unde acesta o intalnise pe fata luand nastere un frumos lac, de un albastru patrunzator, asemeni ochilor sai.

Foarte aproape de Ochiul Beiului se gasesc cascadele formate pe Raul Beusnita, ce ofera o panorama incantatoare, dar si ruinele unei foste cetati medievale: Cetatea Ilidia.

Climatul e relativ bland, prin urmare gasim o vegetatie luxurianta cu multe plante interesante care sunt rare in alte regiuni ale tarii. Bogatia floristica a zonei este impresionanta, aici intalnindu-se numeroase specii balcanice, mediteraneene si submediteraneene (liliac, scumpie, mojdrea, carpinita). Vegetatia este foarte bogata in specii de arbori, arbusti, plante ierbacee, unele fiind tertiare sau postglaciare. Sa spunem ca aici se gasesc cele mai frumoase exemplare de alun turcesc din Romania ( peste 22 m inaltime si 50 cm diametru). Pe versantii insoriti, unde caldura retinuta de stancarii este maxima, pe langa liliac, carpinita, intalnim cornul (Cornus mas), otetarul (Rus sp). In bazinul Beusnita vegeteaza fagetele banatene, vestigii ale vegetatiei postglaciare. In flora ierbacee intalnim arboreta cu importanta remarcabila si o functie istorica si cognitiva, continand un imens tezaur informatic si stiintific. Multe specii de plante sunt raritati sau unicate in flora Romaniei: Asplenium anopteris, Parietaria serbice, Cerastium bulgaricum, viscaria atropurpurea, Silena trineruia, Silena italica, Dianuthus giganteiformis.

Farmecul si importanta stiintifica a vegetatiei forestiere banatene, insolitul ei proverbial, ineditul constau in raspandirea pe mari suprafete a numeroase asociatii vegetale relictare. Trebuie mentinute in stare nealterata padurile din Cheile Nerei, unde ele au o valoare climatica, de modelare a reliefului, de pastrare a biodiversitatii ca depozitara a unui ecofond si geofond, ca martor al istoriei Pamantului, cu valente estetice, sanogene si recreativ-deconectante. Pe intreaga suprafata a Rezervatiei Cheile Nerei – Beusnita, administratorul (Ocolul Silvic Sasca Montana) respecta regimul strict de protectie, nefacandu-se nici un fel de exploatare a resurselor regenerabile: lemn, pietris, tuf calcaros. Nu se vaneaza si nu se pescuieste.

Prin varietatea, bogatia si originalitatea ei, fauna Cheilor Nerei – Beusnita nu ramane cu nimic in urma florei. In afara celor mentionate deja nu se poate intelege complexitatea ecosistemului Cheilor Nerei si marea lui diversitate care trebuie conservata, fara sa amintim animalele ce traiesc in padure, multe dintre ele amenintate cu vanatul prin braconaj. Printre animalele intalnite in acest areal amintim: ursul, cerbul carpatin, caprioara, mistretul, vidra, bursucul, jderul de stanca, jderul de copac. Desi, in general nu se fac populari, Filiala Silvica Resita intentioneaza colonizarea cu capra neagra (pentru ca existau toate conditiile aferente) si castor (breb sau biber), care a existat aici si a disparut. In Rezervatia Cheile Nerei exista Pastravaria Bei cu 16 bazine productive si o capacitate de cinci tone. In apele raului si ale lacurilor se gasesc: pastravi (specific apelor de munte), clean, mreana, lipan (introdus cu cativa ani in urma), caras, fasa mare (monument al naturii). Primavara, in perioada de inmultire, urca aici un peste rapitor, scobarul. Toate aceste specii au nevoie, in primul rand, de apa curata, nepoluata, in nici un fel, si de protectie impotriva braconierilor, care folosesc explozibil si surse de curent electric. Speciile de reptile existente sunt reprezentate prin: vipera cu corn, gusterul verde, soparla, vipera. Specific zonei este si numarul mare de nevertebrate printre care se afla scorpionul declarat monument al naturii si licuriciul banatean care este extrem de abundent uneori. Se remarca si existenta altor specii rare precum: 7 gasteropode, 3 chilopode si 4 coleoptere carabide, iar padurea trebuie ferita de boli, de hotii de lemn, de pasunatul in zone interzise, de culegatorii de plante, fructe de padure si de melcica prealabila.

Scopul principal pentru care a fost constituit Parcul este conservarea biodiversitatii, a florei si faunei, a peisajului, a traditiilor locale, incurajarea turismului, educatie ecologica si constientizare publica. Parcul National Cheile Nerei – Beusnita se bucura de o extraordinara bogatie floristica, un peisaj de o diversitate si unicitate aparte, precum si de starea de salbaticie pastrata datorita accesului dificil in zona. Parcul National Cheile Nerei – Beusnita s-a constituit pentru conservarea frumusetilor naturale unice, ce constau dintr-o mare varietate de plante ierboase si lemnoase mezoxerofile specifice climatului submediteraneean, ce trebuie protejate si conservate asa cum sunt ele lasate de natura.

NYC

Sursa: TurismLand

<< 1 | 2