A iubit ca nimeni altul biserica şi pravila călugărească, iar prin credinţă, a săvârşit mai multe minuni. În una din ele, Sfântului i s-a făcut milă de mulţimea oamenilor refugiaţi la porţile mânăstirii de frica turcilor şi, neavând ce să le dea de mâncare, s-a rugat cu lacrimi la icoana Maicii Domnului pentru ajutor. Nici nu a sfârşit bine rugăciunea, când în curte s-a auzit zarvă multă. Pe poarta mânăstirii tocmai intrau cinci care pline cu merinde. Oricât a încercat să afle numele binefăcătorului, nimeni nu a putut să spună cine le trimisese. Căruţaşii tăceau sau ridicau din umeri, fiecare din ei spunând că primise poruncă în vis să facă ce a făcut, semn că darul era venit cu adevărat de Sus, de la Măicuţa Domnului. După 43 de ani, fiind numit episcop la Râmnicu Vâlcea, Sfântul Calinic se va despărţi de Cernica, în timp ce monahii plângeau după el "în sunetul clopotelor, care făcea pe tot muritorul să scoată lacrimi de jale". Trebuia de acum ca de lucrarea Sfântului să se bucure şi alţii. Aşa a săvârşit Cuviosul multe vindecări miraculoase, dar, peste toate, a ridicat noi ctitorii monastice şi, mai ales, a înfiinţat la Frăsinei un cuib de călugări ascetici, punând mânăstirea sub paza Maicii Domnului şi a unui blestem, valabil până astăzi, ce interzice oricărei femei, sub orice formă şi sub orice motiv, să se apropie de zidurile mânăstirii.
Multe a făcut Cuviosul pentru oameni şi pentru biserică. Ostenit de cei 80 de ani purtaţi pe umeri şi văzător cu duhul, Sfântul Calinic şi-a cunoscut sfârşitul. Cu rugăciunea neîncetată în inimă şi socotindu-se nevrednic a mai purta sceptrul episcopal, se va retrage la Cernica, în locurile lui cele dragi, pentru a privi pentru ultima oară rodul pomilor sădiţi cu mâna lui şi a se bucura de clipocitul liniştit al lacului din preajmă. Încercat de boală şi de asprimea posturilor prelungi, Sfântul a zăcut în chilie aproape un an de zile. Fără să doarmă mai mult de două ceasuri pe noapte, nu a încetat să predice şi să-i întărească pe ucenicii săi, care ieşeau de la el cu lacrimi în ochi. Tot chinul a durat până de Sfintele Paşti, chiar de Înviere. Atunci, Sfântul s-a împărtăşit după datină şi, la sfârşitul slujbei, i-a spus unui ucenic apropiat, grabnic şi poruncitor: "Să nu pleci decât pe 11 aprilie. Până atunci, stai să-mi citeşti pravila, căci din pricina slăbiciunii nu pot să mi-o fac singur". În ziua sorocită, pe 11 aprilie, dimineaţa la cinci, Sfântul l-a rugat pe ucenicul Gherman să-i dea cămaşa de schimb, după care i-a cerut o cruce. A sărutat-o, I s-a închinat adânc, după care a mai apucat să zică doar atât: "Sfântă Cruce, ajută-mi". Apoi, sprijinindu-şi capul pe umărul ucenicului, a răsuflat adânc de trei ori şi şi-a dat sufletul.
*
Mi-e dragă Cernica şi o caut ori de câte ori mă simt împovărat şi trist. Îmi place nespus locul, aşa cum îmi plac şi slujbele din posturile de peste an, când mânăstirea se transformă într-o ţară a oamenilor tăcuţi. La Cernica am adunat multe imagini frumoase şi am trăit emoţii de care nu mai credeam că sunt în stare vreodată. La Cernica am făcut cu siguranţă cele mai importante descoperiri. Am învăţat să tac şi să-mi ascult gândurile, aşa cum am învăţat să păşesc în ritmul respiraţiei şi să privesc atent în jur, până într-o zi, când am observat cu uimire că Cernica profundă, Cernica cea veche, mistică şi rugătoare, nu era unde o ştiam eu - jur-împrejurul bisericii Sf. Nicolae. Era ascunsă în altă parte, în poiana şi văioagele din spatele mânăstirii, în amintirile bătrânilor călugări retraşi la liniştea Ostrovului şi a chiliilor înnobilate cu flori, grădină şi cerdac - chilii şi case cu nume blânde, ca o ectenie: Casa Calinic, Tit, Efrem, Iustin, Nifon, Benedict, Suzana.
Şarpele de pe Sfânta Masă
Din afară, nu vezi mare lucru. Ca să descoperi ceva din forţa locului e bine să ai răbdare, până când, întru târziu, apare bătrânul monah Gherontie. Pe el trebuie să-l urmezi - tăcut, discret şi de departe, pentru a ajunge, în sfârşit, dincolo de Ostrovul liniştit al mânăstirii, la o casă cu verandă, cerdac şi o vedere superbă spre malul lacului. E foişorul Casei Calinic, chilia unde marele Sfânt petrecea tot Postul Paştilor şi-al Crăciunului fără să se atingă de mâncare, iar noaptea, după 2.500 de metanii, abia dacă dormea două ore, pe o margine de scaun şi cu un lighean de apă pe genunchi, atât cât să-i amintească slăbiciunile firii şi legământul de a-L sluji neabătut pe Dumnezeu.
Sunt multe minuni şi multe întâmplări greu de explicat la Cernica. Până şi zidurile mânăstirii se sprijină pe întâmplări uimitoare. Pare greu de crezut, dar Cernica, la începuturile vieţii de obşte, era o insulă cu un deal proeminent, ca un mic munte, în mijloc - de unde şi denumirea de "Tabor românesc" dată locului. Nu ajungeai acolo decât cu barca, şi doar unii monahi însetaţi de linişte absolută traversau apele, pentru a trăi o vreme în bordeie şi scorburi săpate direct în trunchiul unor stejari uriaşi, greu de cuprins de 7-8 bărbaţi în putere. Când, pe la 1750, Cuviosul Gheorghe (primul stareţ al mânăstirii) a fost oprit de o vedenie puternică din drumul lui spre Athos şi mitropolitul din acea vreme i-a pus pe umeri cu de-a sila greaua povară a stăreţiei, Cernica nu mai exista de mult. Era doar o amintire, ca şi zidurile jalnice şi fără acoperiş ale bisericii, unde Cuviosul a intrat, pentru a descoperi, printre bălării şi tufe răzleţite de arini, icoana Sfântului Nicolae, care a început să plângă. Erau lacrimile de bucurie şi de uşurare ale celui ce păzise neatins locul rugăciunii, asemenea acelui şarpe enorm ce trona chiar pe Sfânta Masă, şarpe pe care Cuviosul îl va alunga uşor şi blând, fără să se sperie vreo clipă, vorbindu-i ca unui copil: "Ganul tatii, a sosit vremea să pleci tu, ca să venim noi... Eşti liber acum. Paza ta o luăm de azi asupra noastră".
Oasele legate cu fir de aur şi spălate de trei ori cu mir
Secretele locului nu le ştiu mulţi. Întâmplările mai importante (mistice şi fondatoare) par să dispară dimpreună cu bătrânii monahi, care se duc uşor trişti şi în mare grabă, unii după alţii. Doar bătrânii mai cunosc ceva din ceea ce a fost cândva Cernica. Între timp, s-au uitat multe. S-au pierdut ori s-au transformat deja în poveşti, în legende şi romanţuri ciudate, numai bune pentru reviste şi cărţi foileton. Dacă am avea destulă răbdare să căutăm, am afla că, la Cernica, fiecare cărămidă are o poveste a ei. Sub zidurile ce înconjoară cetatea monahală stau oasele primilor călugări. Stau, mai ales, cei şapte ani ai stareţului Gheorghe, care, fără să mănânce şi fără să doarmă mai mult de trei ore pe noapte, a tăiat copaci şi a desţelenit locul, dimpreună cu ucenicii lui. Şapte ani mistici, ca cele şapte vaci costelive din Vechiul Testament, au pregătit locul pentru cel ce avea să vină cu slavă şi multe minuni - marele Calinic, Sfântul care îşi va ascunde moaştele în tinda bisericii, până la canonizarea din 1955 (anii cei mai grei ai comunismului ateu), când va mai face o ultimă minune. Îi va apărea în vis blândului călugăr Nicodim Bujor, să-i arate locul unde va fi găsit exact aşa cum fusese îngropat cândva cu o sută de ani înainte - înveşmântat în straiele arhiereşti, plăcut mirositoare şi neatinse cu nimic de rugina timpului. Legate cu fir de aur şi spălate de trei ori cu mir de mare preţ, de însuşi Patriarhul din acea vreme, moaştele galben-arămii ale Sfântului au refuzat să intre în frumoasa raclă pregătită, până nu s-a întors şi ultima aşchie de omoplat, adusă tocmai de la mânăstirea Frăsinei, unde fusese luată în ascuns şi fără înştiinţare, pentru parastasul mânăstirii - după cum spusese chiar părintele Bujor. Multe întâmplări ale Cernicăi sunt legate de acest părinte. El a tocmit stihurile Acatistului rostit pentru prima oară la canonizarea Sfântului Calinic şi, întocmai după spusele lui, s-a descoperit mai apoi craniul Cuviosului Gheorghe, după cum apărea în vedenia părintelui - strălucind în irizări de argint şi cu o cruce luminoasă desenată pe frunte. Deşi au trecut nişte ani de la dispariţia lui, monahii de la Cernica se închină şi azi la numele lui, amintindu-şi cât de mare a fost părintele Nicodim Bujor. Cărturar fără seamăn şi ucenic al lui Gala Galaction, părintele avea multe haruri, dar şi un fel de ciudăţenie, de vreme ce căuta să-şi spovedească fiii duhovniceşti în cimitir, tocmai pentru a îndepărta trufia omenească şi a aminti fiecăruia ce mică e diferenţa între veşnicie şi moarte, între lumină şi adâncul din mormânt. Ştia nouă limbi, era învăţat şi ducea o viaţă de anahoret deşi, până să fie dat afară din mânăstire, într-un lung şi dureros exil la Ploieşti, nu s-a ferit de nicio muncă grea sau umilitoare, acceptând cu smerenie totul. Deşi 40 de ani nu s-a atins de aşternutul patului şi a moţăit îmbrăcat pe o margine de scândură, niciodată nu a reuşit să fie mai fericit de cum era la miezonoptici şi la privegheri, aproape de racla marelui Calinic, pe pământul cel sfânt al Cernicăi, din care mereu a purtat cu sine câteva fărâme, într-o cutiuţă simplă şi suficient de mică, cât să încapă mai uşor în buzunarul de la piept.